Met grote regelmaat kom ik ouders tegen die zich zorgen maken over het welzijn van hun kind(eren). Geluiden vanuit school kunnen soms heel anders klinken dan het beeld dat u zelf van uw kind heeft.
Als ik ouders over dit onderwerp spreek hoor ik vaak dat hun kind zich op school gefrustreerd kan gedragen of dat dit juist thuis het geval is en er op school geen vuiltje aan de lucht lijkt. In sommige gevallen vliegt het plezier in school dan snel het raam uit en blijft er een teleurgesteld kind over.
Wanneer er sprake of een vermoeden is van (hoog) begaafdheid zijn zowel u als uw kind hier van harte welkom.
Graag help ik uw kind lekker in zijn/haar vel te zitten. Sleutelwoorden hierbij zijn voor mij gelijkwaardigheid en respect. Mijn ervaring is dat deze aanpak er voor zorgt dat kinderen zich serieus genomen voelen en het contact als leuk en prettig ervaren.
Hoogbegaafdheid
U heeft ongetwijfeld al een veelvoud aan informatie over (hoog)begaafdheid en haar kenmerken kunnen vinden. Ik vind het belangrijk om een kind te helpen met leren, maar vooral ook om het te leren omgaan met alle intense gevoeligheden. U kunt gevoeligheden bij uw kind zien doordat uw kind zich op school extreem aanpast of juist storend gedrag gaat vertonen. Dit kan ook thuis het geval zijn. Oog hebben voor het kind als geheel, in combinatie met het functioneren in de huidige omgeving is hierbij belangrijk in mijn aanpak.
Het is heel lastig om een kind, op welk vlak dan ook, te beoordelen wanneer de omgeving niet aansluit. Bij een gebrek aan passende omgeving krijgt een kind een heleboel gemixte signalen, die vaak als onveilig ervaren worden. Ieder kind reageert daar anders op, maar het blijft wel altijd een reactie en is daarmee moeilijk te onderscheiden van kind-eigen gedrag. Het is daarom van groot belang om eerst een omgeving te creëren die past, voordat er conclusies getrokken worden over het kind. Wanneer de omgeving beter past bij het kind, zie ik bij deze doelgroep regelmatig dat veel problemen als vanzelf afnemen.
Onderzoek
Om kwalitatieve zorg te kunnen bieden is het van belang dat er wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt naar de speciale kenmerken en behoeftes van (hoog-) begaafden.
Thalamus Psychologie maakt dankbaar gebruik van wetenschappelijk onderzoek en wil ook graag een bijdrage leveren aan de wetenschappelijke kennis. Daarom wil Thalamus Psychologie graag gebruik maken van de schat aan informatie die door de jaren heen bij ons over tafel schuift. Door bijvoorbeeld te kijken naar hoe vaak bepaalde kenmerken voorkomen kan kostbare kennis toegevoegd aan de reeds bestaande wetenschappelijke informatie.
Wanneer u zich aanmeldt bij Thalamus Psychologie zal er bij de voorwaarden een mogelijkheid zijn om in te stemmen met deelname aan onderzoek. We zullen de door u beschikbaar gestelde gegevens uiteraard met zorg behandelen en anoniem verwerken. We hopen van harte dat u mee wilt doen! Uw bijdrage zal enorm gewaardeerd worden.
Specialisatie
Vooral bij onderzoek is het belangrijk om rekening te kunnen houden met een eventuele (hoog)begaafdheid. In mijn eerdere werk en studie heb ik ervaring opgedaan met de speciale behoeftes tijdens onderzoek. Wanneer er tijdens testonderzoek geen aandacht is voor een andere manier van denken bestaat het risico dat de testresultaten niet betrouwbaar zijn. Een (hoog)begaafde laat namelijk niet vanzelfsprekend zien wat hij/zij in huis heeft. Dit heeft niets te maken met niet willen of kunnen, maar simpelweg met een andere manier van denken. Hierdoor zijn dingen die voor anderen vanzelfsprekend lijken soms juist erg onduidelijk. Zo loopt iemand dan vast in de test en komt niet verder, terwijl het juist ‘makkelijker’ wordt wanneer de opdrachten iets ingewikkelder worden. Het is mijn specialisatie om de juiste uitleg te geven en de juiste manier van vragenstellen te hanteren, waardoor uw kind in staat is om optimaal te presteren.
Visie
Het is mijn doel ervoor te zorgen dat uw kind goed begrepen wordt en goed in zijn/haar vel zit. Dit vind ik van belang omdat ik er van overtuigd ben dat (hoog)begaafde kinderen kunnen lijden onder een verkeerde benadering door hun omgeving. Zowel voor hun persoonlijke ontwikkeling als voor hun welzijn kan dit grote gevolgen hebben. Door samen te werken met uw kind wordt het eigenaarschap van zijn/haar eigen ontwikkeling gestimuleerd en neemt de intrinsieke motivatie toe.