De meeste kinderen die bij ons langs komen zitten niet lekker in hun vel. We doen natuurlijk ook onderzoek in de vorm van bijvoorbeeld IQ-tests bij kinderen waar het prima mee gaat, maar vaak spelen er nog andere vragen wanneer ouders of scholen zich af gaan vragen wat het IQ van een kind eigenlijk is.
Wanneer er sprake of een vermoeden is van (hoog) begaafdheid zijn zowel u als uw kind hier van harte welkom.
Wij helpen ouders, scholen en kinderen bij (het faciliteren van) authentieke ontwikkeling. In de breedste zin eigenlijk.
Ieder kind heeft het recht op een passende (leer-) omgeving, maar in de praktijk lukt dat niet altijd. Ouders kunnen worstelen met aansluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van hun kind, of scholen bij de leerbehoeften. Dit kan in sommige gevallen zelfs zulke serieuze belemmering of hinder veroorzaken dat een kind emotioneel trauma oploopt. Dat kan, in geval van bijvoorbeeld te veel verveling op school, ook school trauma genoemd worden.
Hoe je het ook noemt of bekijkt, de voorwaarden voor welzijn zijn bij hoogbegaafden anders. En wanneer daar niet aan voldaan wordt is het kind daar de dupe van.
Wij helpen alle betrokken partijen bij het weg nemen van de belemmering en het ondersteunen van het kind.
Heb je vragen? Mail dan naar admin@thalamus-psychologie.nl
Hoogbegaafdheid
U heeft ongetwijfeld op internet al een veelvoud aan informatie over (hoog)begaafdheid en haar kenmerken kunnen vinden. Bij Thalamus Psychologie weten we dat veel info over hoogbegaafdheid matig tot niet wetenschappelijk onderbouwd is (wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet kan kloppen of herkenbaar is!) en daarom bekijken wij hoogbegaafdheid wat meer vanuit een neuropsychologisch perspectief.
Als we kijken naar de biologische basis van hoogbegaafdheid dan weten we dat hoogbegaafde mensen ook wat meer neuronen, maar vooral veel meer verbindingen in hun zenuwstelsel hebben. Dat is dus zowel in het brein als in het lijf!
Doordat de hersenstructuur van hoogbegaafde mensen daarmee iets ‘dichter’ is dan bij anderen moeten er in die hersenen ook andere paden en hoofdroutes aangelegd worden.
In de praktijk betekent dat dat een hoogbegaafd brein op zoek gaat naar logica, naar snappen, verbanden leggen, analyseren etc. Want als dit brein alles wat het waarneemt en verwerkt allemaal moet gaan onthouden raakt het overprikkeld!
Het hoogbegaafde brein is daarmee heel goed in het begrijpen dan het principe, het idee, het zien van het grote geheel. En minder goed in stap voor stap (opbouwend) leren, onthouden, automatiseren.
Als dit brein het snapt, de logica ziet, dan blijft het plakken.
Omdat niet alleen het brein, maar ook het lijf zo intensief bedraad is, komt er ook meer zintuigelijke informatie binnen. Dit zorgt er voor dat de meeste definities en theorieën over hoogbegaafdheid toch minstens één aspect bevatten waarin er gesproken wordt over de intensiteit en gevoeligheden die bij het beeld passen. En als je het op deze manier bekijkt dan is dat heel begrijpelijk denken wij!
Bij Thalamus Psychologie is onze behandeling hier volledig op ingericht, maar ook de IQ-tests die we doen en de diagnostiek!
Je kunt je natuurlijk voorstellen dat een intensief en intens zenuwstelsel met een snel en snappend brein het risico loopt om verkeerd begrepen te worden. Bij ons niet!
Wij kijken bij iedere aanmelding zorgvuldig naar wat wat is en pellen samen met kinderen/ouders/scholen deze ui af tot we bij de kern gekomen zijn zodat we de oorzaak van klachten op kunnen lossen.
Onderzoek
Om kwalitatieve zorg te kunnen bieden is het van belang dat er wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt naar de speciale kenmerken en behoeftes van (hoog-) begaafden.
Thalamus Psychologie maakt dankbaar gebruik van wetenschappelijk onderzoek en wil ook graag een bijdrage leveren aan de wetenschappelijke kennis. Daarom wil Thalamus Psychologie graag gebruik maken van de schat aan informatie die door de jaren heen bij ons over tafel schuift. Door bijvoorbeeld te kijken naar hoe vaak bepaalde kenmerken voorkomen kan kostbare kennis toegevoegd aan de reeds bestaande wetenschappelijke informatie.
Wanneer u zich aanmeldt bij Thalamus Psychologie zal er bij de voorwaarden een mogelijkheid zijn om in te stemmen met deelname aan onderzoek. We zullen de door u beschikbaar gestelde gegevens uiteraard met zorg behandelen en anoniem verwerken. We hopen van harte dat u mee wilt doen! Uw bijdrage zal enorm gewaardeerd worden.
Specialisatie
Bij alle diensten die we aanbieden houden we rekening met de (eventuele) hoogbegaafdheid. Dus dat houdt in: behandeling, begeleiding, onderzoek en diagnostiek. Wanneer er bijvoorbeeld bij een IQ-test geen aandacht is voor een andere manier van denken bestaat het risico dat de testresultaten niet betrouwbaar zijn. Een (hoog)begaafde laat namelijk niet vanzelfsprekend zien wat hij/zij in huis heeft. Dit heeft niets te maken met niet willen of kunnen, maar simpelweg met een andere manier van denken. Hierdoor zijn dingen die voor anderen vanzelfsprekend lijken soms juist erg onduidelijk. Zo loopt iemand dan vast in de test en komt niet verder, terwijl het juist ‘makkelijker’ wordt wanneer de opdrachten iets ingewikkelder worden. Het is onze specialisatie om de juiste uitleg te geven en de juiste manier van vragenstellen te hanteren, waardoor uw kind in staat is om optimaal te presteren.
Wat geldt voor onderzoek is natuurlijk het zelfde voor de (daarop volgende) behandeling. Doordat wij iedere dag, de hele dag, werken met hoogbegaafdheid (en onze affiniteit met deze doelgroep natuurlijk niet uit de lucht is komen vallen) is onze hele aanpak afgestemd op deze doelgroep. Het kan dan ook zijn dat je op onze website gekomen bent omdat je bijvoorbeeld van onze (school-) trauma behandeling gehoord hebt. Dat is inderdaad iets waar we heel goed in zijn!
Over deze behandeling, EMDR en de Referentiekader-theorie kunt je meer informatie vinden onder het kopje diensten!
Visie
Het is ons doel ervoor te zorgen dat uw kind goed begrepen wordt en goed in zijn/haar vel zit. Dit vinden we van belang omdat we er van overtuigd zijn dat (hoog)begaafde kinderen kunnen lijden onder een verkeerde benadering door hun omgeving. Zowel voor hun persoonlijke ontwikkeling als voor hun welzijn kan dit grote gevolgen hebben. Door samen te werken met uw kind kan het kind herstellen, wordt het eigenaarschap van zijn/haar eigen ontwikkeling gestimuleerd en neemt het welzijn toe.


